voornemens en doelenDe grootste fout die je kunt maken bij het delen van goede voornemens!

Goede voornemens?

Ik herinner me een gesprekje wat ik opving begin dit jaar tussen twee dames bij de sportschool. “Hoe staat het ervoor met je voornemen om af te vallen?” Waarop het veelzeggende antwoord volgde: “Het is al half februari hoor…”

Goede voornemens, die hebben we allemaal toch? Jij, en ik ook. We houden ze een paar weken vol, er komt van alles tussen en gaan weer over tot de orde van de dag. We accepteren ook nog eens met elkaar dat we ze niet volhouden. Want, ach zo gaat dat toch eenmaal met goede voornemens?

Je boycot ze zelf

Een van de belangrijkste redenen waarom de meeste voornemens niet lukken, is omdat we ze zelf boycotten door er op de verkeerde manier met anderen over te praten.

Hoe je het normaal aanpakt

Laat ik een heel bekend voorbeeld nemen. Je neemt je voor om de komende maanden gewicht te gaan verliezen en gezonder te gaan leven. Je maakt een plannetje voor jezelf en neemt je voor om naar de sportschool te gaan en vaker de lekkere hapjes te laten staan. Je raapt je moed bij elkaar en deelt dit mee aan wat goede vrienden.

Op zijn zachtst gezegd: Niet zo handig

Ik kan je nu al vertellen dat je zojuist de kans op het daadwerkelijk afvallen en gezonder gaan leven met een enorm aantal procent hebt laten dalen, zo niet totaal geboycot hebt.

Je hersenen zijn er al klaar mee

Echt waar? Ja, echt waar! Onze hersenen hebben een functie waarin ze voldoening kunnen ervaren. Op het moment dat jij uitspreekt hoe je iets gaat doen, in dit geval naar de sportschool gaan en lekkere dingen laten staan, wordt deze functie al geactiveerd. Je voelt al voldoening over wat je gaat doen. Hierdoor wordt je drive om daadwerkelijk tot actie over te gaan veel minder. Het signaal van noodzaak en urgentie wordt minder door het gevoel van voldoening.

Ga je voor het compliment of wil je het echt bereiken?

Als je vertelt dat je naar de sportschool gaat, zal dat je zeker een aantal complimenten opleveren. Dat voelt natuurlijk goed en het zal je helpen om het een paar weken vol te houden, maar het helpt jou niet om op de lange termijn je doel te halen. Dat is toch hopelijk waar het je uiteindelijk om te doen was?

Gouden tip

Hoe kun je het dan beter aanpakken? Het delen op zich helpt jou zeer zeker verder in het behalen van de verandering die jij wilt. Dus blijf dat vooral doen. Vertel je vrienden welk doel je wilt behalen, maar niet hoe. Dus in plaats van te zeggen dat je naar de sportschool gaat, vertel je dat je doel bijvoorbeeld is om over een half jaar vijftien kilo kwijt te zijn. Wat jou echt helpt, is als ze je mogen vragen hoeveel kilo je al kwijt bent. Dat ze je ‘ter verantwoording’ mogen roepen. Dan en alleen dan werkt het motiverend om je doelen delen. Je zult zien dat je voornemens dan ook werkelijk waarheid worden. Dat geeft pas echt voldoening!

Nu de verandering in je werk!

Als jij je voorgenomen hebt om vanaf nu jouw visie, jouw droom waar te maken en mij vervolgens vertelt wat je allemaal al gedaan hebt deze week aan acties en wat jij gaat doen de komende maanden aan cursussen en plannen die je gaat schrijven, dan kan ik je nu al vertellen dat je in het begin supergemotiveerd aan het werk zult gaan, maar dat je uiteindelijk je doel helemaal niet of slechts gedeeltelijk zult halen. Zeker niet als het ook nog eens een grote visie is.

In plaats van te vertellen hoeveel sollicitatiebrieven je al verstuurd hebt, welke cursussen je al gevolgd hebt of gaat volgen, vertel mij of je vrienden wanneer jij een nieuwe baan gevonden wilt hebben. Vertel op welke datum je een x-aantal netwerkgesprekken gevoerd wil hebben. Vertel je vrienden en bekenden dat ze je mogen vragen hoe het ervoor staat met je doel.

Welk doel wil jij halen?

Welk doel wil jij halen voordat dit jaar afgelopen is? Heb je er al met anderen over gesproken? Hoe dan?

Deel jouw doel hieronder en verhoog jouw kans daarmee om je doel te halen!