Hoe vis jij met LinkedIn?
Vissers zijn vaak geduldige mensen. Ze kunnen urenlang naar hun dobber staren in de hoop dat er een vis toehapt.
Zo kwam ik afgelopen week aan de praat met een man die stond te vissen bij het kanaal wat voor ons huis langsloopt. Vol trots liet hij me zijn foto’s zien van de enorm grote vissen die hij gevangen had. Want ja, anders zou ik hem toch niet geloven, vertelde hij me. Hij had veel tijd, genoot van de natuur, want tja, iets anders had hij niet te doen, sinds hij ontslagen was. Werk vinden was moeilijk voor hem. Zat hij al op LinkedIn dan? Ja, hij had wel een profiel, maar deed hier eigenlijk niet zoveel mee.
Wat heeft vissen nu met LinkedIn te maken?
De hele week bleef zijn verhaal in mijn gedachten hangen. Vissen, werk zoeken, LinkedIn. Eigenlijk zijn er meer gelijkenissen dan je in eerste instantie zou denken.
Gebruik het (juiste) haakje
Vissen lijkt verdacht veel op wat je op LinkedIn doet als je naar een nieuwe functie zoekt. De eerste les van de visser is natuurlijk dat als je niet gaat vissen, je ook geen vis vangt. Dus als je geen gebruik maakt van LinkedIn om naar een nieuwe functie te zoeken, dan zul je ook nooit op die manier werk vinden.
Stel je doet dit wel dan zet je als het ware je aas uit: Je meldt op je profiel dat je beschikbaar bent. Je hoopt vervolgens dat er iemand toehapt, hetzij een werkgever, hetzij iemand uit je netwerk die mee kan kijken naar geschikte mogelijkheden voor jou.
Hoe kijkt de vis naar jou?
Maar ja, de vis wil soms niet bijten. Er komt af en toe wel een vis langs, maar daar blijft het dan ook bij. Wat ik heel vaak zie, is dat mensen vergeten te kijken vanuit het perspectief van de vis!
Hoe aantrekkelijk ben je?
De vraag is of jij je aas wel lekker genoeg aan je haakje hebt hangen, als het aas überhaupt al zichtbaar is! Bovendien is het de vraag of de vis het aas wat jij hebt hangen aan je haakje wel lekker vindt of dat hij eigenlijk naar iets anders zoekt.
Keuzestress bij de vis?
Ik ken ook niet één visser die tegelijkertijd een blinker, een vlieg, een worm en brood aan zijn haakje hangt. Toch zien sommige profielen er wel zo uit: in de hoop om maar zoveel mogelijk vissen aan te trekken, bieden ze zich aan voor allerlei verschillende dingen. Zo kwam ik laatst een profiel van iemand tegen waarop stond dat hij beschikbaar was als docent, beleidsmedewerker en coach. Vertel mij maar welke ‘vis’ daar niet van in verwarring zou raken! Ik in ieder geval wel.
Ben je niet iets vergeten?
Zo zijn er ook mensen die hun haakje wel in het water laten zakken, maar er helemaal geen aas aan doen. Dat ziet er op LinkedIn ongeveer uit als: Ik ben beschikbaar voor een nieuwe uitdaging! Dat is geweldig voor je, maar als ik honger heb en naast jou vist iemand met duidelijker aas, dan ga ik aan jou voorbij.
Mag het een beetje hoger?
Een andere fout die ik regelmatig tegenkom, is dat het aas niet op de juiste hoogte hangt. Wat er te halen valt bij jou, staat dan ergens in de tweede of zelfs latere alinea! Ik moet dan lager zoeken dan ik wil, dus ik moet ten eerste al jouw samenvatting aanklikken, om vervolgens door de eerste alinea’s heen te moeten gaan, op zoek naar wat jij te bieden hebt. Het aas direct in zicht van de vis plaatsen, verhoogt de kans aanzienlijk dat de vis ook werkelijk hapt.
Mijn tips om op de juiste manier te vissen:
- Het lijkt een open deur, maar voor sommigen nog heel erg nodig om te horen: Leg in ieder geval je hengel uit op LinkedIn! Vermeld direct bij je profielfoto dat je beschikbaar bent!
- Focus daarbij op de functie die jij echt graag wilt en die ook bij jou past. Dus vertel gericht voor welke specifieke functie jij beschikbaar bent. Vind je dit moeilijk, laten we hier dan eens samen naar kijken in een vrijblijvend advies gesprek.
- Maak gebruik van de samenvatting en dan vooral van de eerste twee regels: Je hebt ongeveer 90 tekens tot je beschikking die onder jouw profielfoto verschijnen. Maak direct indruk met deze aanhef, zodat een ander getriggerd wordt om verder te lezen! Herhaling van wat je al bij de profielfoto hebt staan, is een gemiste kans om meer van jezelf te laten zien.
- Kijk door de ogen van een werkgever naar jouw profiel. Hoe beter jij weet aan te geven welk probleem jij oplost en waarom jij een ‘hapje’ bent die ze beter niet kunnen laten schieten, hoe eerder iemand jou interessant vindt om uit te nodigen.
Goed artikel Renate! Mooie vergelijking met een visser en met vissen!
Dank je Jeanet!