Tips om stress op het werk te verminderen

Werk kan een grote bron van stress zijn: deadlines, vergaderingen, e-mails, resultaten behalen, teamleden en collega’s motiveren. Het kan je het gevoel geven dat je constant achter de feiten aanloopt of dat je te veel energie verliest in je werk. Hier is een aantal tips om je te helpen de stress op je werk te verminderen.

1. Identificeer de stressbron op taak-niveau

a. Ligt het aan de hoeveelheid taken en heb je geen overzicht meer?

Neem de tijd om je taken te organiseren en stel vanuit dat overzicht eerst de prioriteiten vast. Door eerst een overzicht te maken, zie je helderder of je bepaalde taken bijvoorbeeld gebundeld kunt aanpakken. Tip: taken waar je focus voor nodig hebt, kun je het beste in de ochtend uitvoeren. Dat heeft te maken met de aanwezigheid van bepaalde neurotransmitters die bij de meesten van ons actiever zijn in de ochtend. Taken waar je creativiteit bij nodig hebt, kun je beter voor de middag bewaren.

b. Ligt het aan de moeilijkheidsgraad of heb je juist te weinig uitdaging?

Als je het gevoel hebt boven je kunnen te moeten functioneren, kan dat enorm stressvol zijn. Zeker als je dingen graag goed wilt doen. Maar het kan ook stressvol zijn als je het idee hebt dat je uitgekeken bent op je taken. Het gebrek aan motivatie en het gevoel van sleur kan net zo stressvol worden. Burn-out of Bore-out liggen op de loer. Blijf er niet alleen mee rondlopen, maar ga in gesprek met je leidinggevende of met iemand die objectief met je mee kan denken over hoe jij dit het beste kunt aanpakken. Dat kan met mij of met een collega, dat maakt mij niet uit, maar ga er in ieder geval over in gesprek!

c. Ligt het aan hoe jij als persoon met de taken omgaat?

Om maar wat zaken te noemen: Heb je moeite met delegeren en doe je alles liever zelf, omdat het dan voor jouw idee in ieder geval goed gebeurt? Ben je perfectionistisch en streef je constant naar veel te hoge standaarden? Leer om genoegen te nemen met ‘goed is goed genoeg.’ Of begeleidt je collega/medewerker om taken uit te kunnen voeren op het niveau wat jij graag wilt, zodat jij het los kunt laten.

2. Identificeer de stressbron op relatie-niveau

Is er een specifieke collega/leidinggevende/medewerker waar je telkens gedoe mee hebt? Slechte communicatie kan leiden tot misverstanden, verwarring en extra stress op het werk. Conflicten zijn zelfs vaak de aanleiding om te vertrekken bij een organisatie. Stel vast wat jij en de ander missen in de communicatie met elkaar. Mis je een helder doel? Ondersteuning bij je plan? Betrokkenheid? Actie? Twijfel je aan de motivatie? Mis je waardering? Voel je je niet voldoende gehoord en begrepen? Informeer dan ook eens bij me naar de mogelijkheden van een LIFE Languages communicatieprofiel. Hiermee krijg je direct inzicht in wat je nodig hebt in de communicatie van een ander en hoe je het wilt ontvangen. Doordat het voorspelbaar wordt, kun je heel gemakkelijk en snel de stress in de communicatie verminderen.

3. Identificeer de stressbron op balans- niveau

a. Sta je altijd ‘aan’?

Streef naar een betere balans tussen werk en privé. Neem bewust ruimte voor ontspanning en hobby’s. Hierdoor zul je nieuwe energie ervaren en zul je ook weer effectiever worden in je werk en er meer van kunnen genieten.

b. Vraagt je werk veel van je mentale en emotionele capaciteiten?

Hierdoor kun je opgebrand raken. Zorg dan dat je balans zoekt in fysieke activiteiten zoals bijvoorbeeld wandelen, sporten om weer rust te ervaren en afstand te kunnen nemen. Loop een extra keer de trap op en neer of ga een rondje buiten lopen in je lunchpauze.

Zou je het fijn vinden als ik een keer vanuit mijn expertise meedenk over jouw situatie? Boek dan nu een vrijblijvend en gratis kennismakingsbezoek. Je ontvangt sowieso twee direct toepasbare tips van me!